Technofilosoof Martijn Aslander: ‘Uiteindelijk draait alles om mensen’

Prikkelen, porren, de dekens opschudden – dat is wat Martijn Aslander doet. Als het gaat om informatie op orde hebben, is er nog een wereld te winnen. ‘We moeten terug naar de tekentafel, naar een andere manier van werk organiseren.’

Leestijd

7 min

Maturity

Beginner, Verzamelaar

Thema

De mens en cultuur

Doel

Bedrijfsvoering verbeteren, Nieuwe business opzetten, Positionering

Eerst een paar stappen terug, zegt Martijn Aslander, oprichter van digitalefitheid.nl. ‘Het heeft geen zin om na te denken over big data en werken met data, als de meeste mensen niet weten hoe ze hun computer moeten gebruiken. Mensen beschouwen e-mails versturen als werken. Ze gebruiken hun pc als typemachine. We moeten eerst met zijn allen naar een andere manier van werk organiseren. Wat we nu vooral doen is met een Boeing 747 over de snelweg rijden.’

Verdwalen

In de huidige informatiesamenleving is technologie makkelijker beschikbaar voor steeds meer mensen. ‘Alles wat digitaal kan, zal digitaal worden. In die zin dematerialiseert onze samenleving. Technologische ontwikkelingen hebben impact op de manier waarop we producten maken en problemen oplossen. Je kunt als ondernemer niet anders dan meegaan in die ontwikkelingen, anders val je als bedrijf om.’  

‘Veel mensen doen maar wat, als het gaat om bestanden actueel maken’

Binnen het scala aan technologische ontwikkelingen verdwaal je makkelijk, aldus de technofilosoof. In onze maatschappij gaat het om informatie verzamelen, analyseren en beoordelen. ‘Ondernemers focussen teveel op efficiency, terwijl effectiviteit belangrijker is.’ Dus: terug naar de tekentafel, naar een andere manier van werk organiseren. ‘Daarbij draait het om de vraag hoe snel je bij de informatie kan komen die je nodig hebt.’

Zoek je sleutels

‘Stel, ik vraag een sociale ondernemer me binnen één minuut alle inspirerende conferenties door te geven die hij bijwoonde in de afgelopen acht jaar. Of de contactgegevens van alle wethouders die hij heeft ontmoet in de laatste vijf jaar. Dat lukt hem denk ik niet. Gewoon omdat ondernemers de juiste tools niet hebben of kennen om die informatie te ordenen en te filteren. It’s hard to make a difference if you cannot find your keys. Veel mensen doen maar wat, als het gaat om bestanden actualiseren of je adresboek op orde houden. Die hebben aversie voor dat soort dingen, ze zien dat als afleiding. Terwijl je die informatie juist nodig hebt om beter te worden in wat je doet.’

Amandelstaafjes

Om als organisatie impact te maken, zijn er volgens Aslander drie bronnen nodig: geld, sociaal kapitaal en informatiekapitaal. ‘Bij het laatste gaat het om alle informatie waarover je kunt beschikken en waarmee je van waarde kunt zijn voor een ander. Maar het gaat ook om het inwinnen van informatie bij anderen. Kijk, bij datagedreven werken denkt iedereen meteen aan nullen en enen, aan databases, aan de ICT-kant. Maar dan vergeet je het belangrijkste, namelijk dat uiteindelijk alles om mensen draait. Informatie is namelijk óók die mevrouw die tegen de bakker zegt dat haar man zo van amandelstaafjes houdt. Of de mensen in jouw netwerk, van wie één nou net die wethouder kent die jij wilt spreken over subsidiemogelijkheden. Zakendoen draait om gunnen en vertrouwen en dat is makkelijker als je iemand helpt. Het gaat om meer dan wederkerigheid, het is geen kwestie van gelijk oversteken. Het is belangrijk met mensen te praten, contacten op te doen. Nee, dat is helemaal niet lastig in deze digitale tijden. Makkelijker juist. Er staan meer kanalen dan ooit tot onze beschikking om verbinding met anderen te maken.’

‘Empower je mensen met de juiste technologie’

Hard- en software

Informatie ordenen draait deels om het gebruiken van de juiste tools. Met digitale analysetool Ergonauts kun je bijvoorbeeld data (ook) virtueel maken. Google Keep is een app waarmee notities gemaakt en bijgehouden worden. Met Notion orden je alles wat online plaatsvindt in je organisatie. De app heeft de ambitie om andere tools als Todoist, Trello en Evernote overbodig te maken. Met workflow managementtools zoals WorkFlowy visualiseer je projectplannen en voer je ze uit. Zo kan Aslander nog wel even doorgaan. ‘Management en directie zouden hun mensen op de werkvloer moeten empoweren met de juiste technologie, en hun digitale vaardigheden verbeteren. Dat staat niet genoeg op de managementagenda.’

Digitale fitheid

Aslander vertelt over zijn eigen platform waarmee hij ondernemers helpt meer slagkracht te krijgen met hun organisatie. Digitaal fit worden, noemt hij dat. Digitale fitheid bestaat volgens hem uit vijf pijlers, te weten: digitaal bewustzijn, digitale hygiëne, digitale vaardigheden, persoonlijk kennismanagement en persoonlijke groei met behulp van technologie. Daarbij draait het om vragen als: wat voor impact heeft de huidige netwerk- en informatiesamenleving op mijn organisatie? Hoe zorg ik voor stressverlagende digitale vaardigheden bij mijn kenniswerkers? Hoe kan ik technologie inzetten zodat ik op een hoger niveau kan functioneren? De technofilosoof vat het samen. ‘Maak je informatiekapitaal liquide. Daar kun je jouw impact als organisatie enorm mee verhogen.’

  1. EINDBAZEN
    Podcast met Martijn Aslander
  2. Artikel ‘Past the Dogma of the Document’ door Martijn Aslander – https://www.linkedin.com/pulse/past-dogma-document-martijn-aslander/
  3. Platform Digitale Fitheid – https://digitalefitheid.nl/