Voor veel ondernemers die maatschappelijke impact willen creëren, is het uitvoeren van impactmetingen van groot belang. Pas als je weet welke data voor jou relevant is, kun je jouw impact vergroten.
Impactmeting kan je inzicht geven in de effecten van jouw onderneming, en helpen antwoord te geven op de vraag: doe je eigenlijk wel de juiste dingen om jouw beoogde impact te bereiken? Welke activiteiten werken goed, en zou je daar meer op in kunnen zetten? Daarnaast kan het meten van impact ook helpen bij jouw positionering. Zo kun jij aantonen aan onder meer klanten, gebruikers en samenwerkingspartners welke impact jij maakt met jouw onderneming, en dat onderbouwen met cijfers en feiten.
Indicatoren
Het verzamelen en analyseren van data speelt een cruciale rol in het meten van impact. Het is belangrijk om eerst goede indicatoren te formuleren, aan de hand waarvan je effecten kunt vaststellen. Hoe je indicatoren bepaalt, vind je in de informatie hieronder. Vervolgens ga je data verzamelen en analyseren. Dat kan op veel verschillende manieren en via verschillende tools. Hieronder verwijzen wij naar een aantal links die jou kunnen helpen in het uitvoeren van jouw impactmetingen. Succes!
Links: