Data is de moderne brandstof waarop de samenleving draait. Maar welke kansen biedt dit mkb-bedrijven en sociale ondernemingen in het bijzonder? Hoe kun je daarmee je impact vergroten? Is dat niet superingewikkeld? Waar moet je beginnen?
Veel en herkenbare vragen die spelen bij impactgedreven mkb-bedrijven. We merken dat vele worstelen met de stappen die ze willen zetten om méér datagedreven te werken. En dat er behoefte is aan kennis, tools en praktijkervaringen van collega-ondernemers om ze daarin verder te helpen.
Daarom deze toolbox: om alle kennis, alle best practices en valkuilen te laten samenkomen in één informatiepakket. Zodat je jouw vraagstukken en ervaringen kunt toetsen met die van andere (sociale) ondernemingen. Het bevat bruikbare informatie waarmee jij met jouw bedrijf aan de slag kunt met datagedreven ondernemen.
En laten we een andere belangrijke reden niet vergeten. Je hoeft het nieuws maar te volgen en je ziet de kritiek op grote corporates en databedrijven waar data het businessmodel is. Sociale ondernemingen willen juist vernieuwend zijn op het gebied van ethisch en verantwoord zakendoen. Hoort daar dan óók niet ethisch verantwoord omgaan met data bij? Moeten sociaal ondernemers daarin niet een voorloperrol pakken? Met deze toolbox willen we het gesprek hierover aanwakkeren.
Want hoe mooi zou het zijn wanneer de sector van bevlogen (sociaal) ondernemers data verantwoord inzet voor het maatschappelijk goed, als tegenhanger van die bekende techreuzen?
Laten we met zijn allen deze handschoen oppakken. Now is the time.